A gyermekjóléti szolgáltatás a gyermek testi, lelki egészségének, családban történő nevelésének elősegítése érdekében magába foglalja:
- a gyermeki jogokról és a gyermek fejlődését biztosító támogatásokról való tájékoztatást, a támogatásokhoz való hozzájutás segítését,
- a családtervezési, a pszichológiai, a nevelési, az egészségügyi, a mentálhigiénés és a káros szenvedélyek megelőzését célzó tanácsadást vagy az ezekhez való hozzájutás megszervezését,
- a válsághelyzetben lévő várandós anya támogatását, segítését, tanácsokkal való ellátását, valamint szociális szolgáltatásokhoz és gyermekjóléti alapellátásokhoz, különösen a családok átmeneti otthonában igénybe vehető ellátáshoz történő hozzájutásának szervezését,
- a szabadidős programok szervezését,
- a hivatalos ügyek intézésének segítését.
A családsegítés magába foglalja
- a szociális, életvezetési és mentálhigiénés tanácsadást,
- az anyagi nehézségekkel küzdők számára a pénzbeli, természetbeni ellátásokhoz, továbbá a szociális szolgáltatásokhoz való hozzájutás megszervezését,
- a családgondozást, így a családban jelentkező működési zavarok, illetve konfliktusok megoldásának elősegítését,
- közösségfejlesztő programok szervezését, valamint egyéni és csoportos készségfejlesztést,
- a tartós munkanélküliek, a fiatal munkanélküliek, az adósságterhekkel és lakhatási problémákkal küzdők, a fogyatékossággal élők, a krónikus betegek, a szenvedélybetegek, a pszichiátriai betegek, a kábítószer-problémával küzdők, illetve egyéb szociálisan rászorult személyek és családtagjaik részére tanácsadás nyújtását,
- kríziskezelést, valamint a nehéz élethelyzetben élő családokat segítő szolgáltatásokat.
Az ellátottak köre: Kalocsa város közigazgatási területén élő a családsegítő szolgálatot önkéntesen felkereső, a jelzőrendszer által küldött vagy együttműködésre kötelezett, szociális problémák miatt veszélyeztetett és/vagy krízishelyzetben lévő személyek, családok, gyermekek.
Szolgálatunk a településen professzionális munkára törekedett, igyekezett az ellátotti kör igényeire figyelve, olyan segítő szolgáltatást biztosítani, amely a szociális munka eszközeit, módszereit felhasználva hozzájárul az egyének és családok jólétéhez, fejlődéséhez, problémáinak megoldásához, olyan módon, hogy a gyermek érdekét tartotta szem előtt. A szolgáltatás keretében gondozási tevékenységet, ellátások közvetítését, szervezési, és koordinálási feladatokat láttunk el. Nagy hangsúlyt helyezünk a preventív feladatokra és a jelzőrendszer működtetésére. A családokkal végzett tevékenységünk nagyon sokszínű és változatos, mint ahogy a településeken élők problémái is. Családsegítőink számára nagy felkészülést és állandó jogszabályi ismeretet igényel a problémák felismerése és megoldása. A szolgáltatás az önkéntességelvének figyelembe vételével, az észlelt probléma súlyához, a család helyzetéhez, szükségleteihez igazodik, a gyermek mindenkori érdekének figyelembe vételével. A feladatok megvalósulását: a komplex családgondozás, a családlátogatások, információnyújtás, a tanácsadás, segítő beszélgetések, kérelmek – beadványok segítése – támogató levelek, adományok közvetítése, szabadidős programok, nyári napközis tábor szervezése, célzott klubfoglalkozások szervezése szolgálja. A családok többsége, így a gyermekek is többféle segítségnyújtást vettek igénybe. Munkánk nagy részét egyéni esetkezelés módszerével oldottuk meg. A segítségnyújtás elsődleges módját az alapellátásban történő családgondozás jelenti. A családgondozás hosszú folyamat, nem egy személy, tünet vagy probléma megoldását célozza, hanem komplex tevékenység, mely a család problémamegoldásának javítását szolgálja. A megoldásban az ún.”kis lépések” elve érvényesül. Az alapellátásban részesülők száma, emelkedő tendenciát mutat. Az új rendszer létrehozásával háttérbe kerültek azok az igénybevevői csoportok, melyek a korábbi családsegítés ügyfelei voltak -idősek, pszichiátriai, szenvedélybetegek, fogyatékosok. A problémák jellegét tekintve összességében elmondható, hogy évek óta változatlanul sokproblémás családok kerülnek előtérbe (anyagi, életviteli, gyermeknevelési, magatartási problémák, stb.), szinte minden esetben nagyon összetett problémákkal találkoznak a szolgálat munkatársai. Legmarkánsabb növekedés az anyagi és az életviteli problémák miatt kialakult esetekben nőtt. A családoknál megjelenő nehézségek kialakulásában hatással vannak a kedvezőtlen társadalmi, gazdaságpolitikai változások, melynek hozadékaként egyre több családot érintően kiszélesedik az elszegényedés folyamata. Mindezt megerősíti az a tapasztalat, hogy az ügyfelek hozott problémája egyre nagyobb számban anyagi és megélhetési jellegű, mely évről évre emelkedő tendenciát mutat. Az anyagi problémák rendezésében nyújtott segítség során az információnyújtás mellett a hivatalos ügyintézésekben is meghatározóan sok segítséget nyújtottunk ügyfeleink számára.
A Család-és Gyermekjóléti Szolgálat céljai a gyermekek védelmére jogaik érvényesülése, a rászoruló és hátrányos helyzetben lévő egyének és családok segítésére irányulnak a szociális munka klasszikus és speciális eszközrendszerével a jelzőrendszeri munka során is. E munka hatékonyságában sarkalatos kérdés a gyermekekkel és családokkal foglalkozó más intézmények, szervezetek és szakembereik személyes felelősséggel felruházott aktív részvétele. A Család-és Gyermekjóléti Szolgálat mint koordináló szervezet lép be ebbe a folyamatba a Kalocsa város egész területén. Munkánk során különböző alapelveket képviselünk a jelzőrendszer tekintetében, többek között az információk felelős kezelésének elve, objektivitás, jelzési kötelezettség, egyéni szakmai felelősség elvei, és olyan speciális elveket, mint a kompetenciahatárok betartása, az írásbeliség és a szakmai együttműködés.
A törvényi keretek között meghatározott éves szakmai tanácskozáson és szakmaközi megbeszéléseken túl a Család-és Gyermekjóléti Szolgálat minden esetben nyitott a különböző szakmai egyeztető fórumok megszervezésére és az ezeken történő részvételre. Szolgálatunk és az ORIGÓ Központ egyaránt aktív az esetmegbeszélések, esetkonferenciák és esetkonzultációk, szakmai fórumok megszervezésében, mely alkalmak a jelzőrendszeri tagok adatlapon közölt véleménye szerint is nagyon hasznosan funkcionálnak az egyes esetek előre mozdításában. Ezen felül rendkívül fontosnak tartjuk a folyamatos kapcsolattartást az aktuális ügyeken túlmutatóan is az intézménnyel együttműködő szervezetek, hatóságok, szolgáltatók szakembereivel, mind személyes, mind telefonos és írásbeli formában egyaránt. A jelzőrendszer hatékony működtetése okán alapvető célunk, hogy folyamatos visszajelzéseket adjunk és kapjunk az együttműködés minőségéről és a rendszer működtetéséről. Az elmúlt évösszegző analíziséből kiindulva feladatainkat a gyengeségek és a veszélyek csökkentésére fókuszáljuk, melynek akadályozó tényezője lehet továbbra is a személyi kérdések megoldatlansága.
- Szakmai egyeztetéseket folytattunk az önkormányzattal és egyes intézmények vezetőivel.
- A gyermekvédelemben résztvevők hatékony együttműködésére: Esetmegbeszélések, egyeztetések, gyakori konzultáció személyesen és telefonon egyaránt, folyamatos kapcsolattartás, közös családlátogatások történtek. Szakmaközi megbeszélések keretein belül aktualitások megbeszélése, probléma fókuszú tájékoztató előadások történtek:
Szakmaközi megbeszélések:
- Szakmai nap
- Óvodai, iskolai szociális munka bevezetésének dilemmái
- Védőnői szolgálat
- RÉV Szolgálat bemutatkozása
- Az idősek védelmében – Rendőrkapitányság
- Sorsok Háza Szociális Intézmény foglalkoztatási mentorainak bemutatkozása
- Esetmegbeszélők, esetkonferenciák